Demokles’in Kılıcından Sanal Gerçekliğe

433

Son birkaç yıldır belki de en çok duymaya başladığımız bir kavramın ilk lakabıdır Demokles’in kılıcı. Sanal gerçeklik yani VR teknoloji. Kasklı ekranların ilk örneğini 1960 yılında Ivan Sutherland’ın tarafından yapıldı. Dış görünüşünün ürkütücü olduğu düşünüldüğünden lakabını efsanede geçen hikayeye benzetmesinden almıştır.

damocles

Efsaneye göre; Demokles, i.ö.400 yıllarında yaşamış olan Siraküza hakimi Diyonsyüs’ün yardımcısıymış. Sarayda olan onca huzursuzluğa rağmen, efendisinin herkesten daha mutlu olduğunu etraftakilere abarta abarta anlatırmış. Eh! Olacağı var ya, bir gün bir ziyafette yerine Demokles’in oturmasını istemiş. Hizmetçilere, kendine nasıl hizmet ediyorlarsa Demokles’e de aynı şekilde hizmet etmelerini emretmiş. Bu durumdan çok zevk alan, gururu okşanan Demokles, büyük bir keyifle kendinden geçtiği bir sırada, başını yukarı kaldırdığında; tepesinin üstünde, ağzı keskin, sivri bir kılıcın, bir at kılıyla asılı durduğunu görür görmez heyecandan elindeki bardağı yere düşürmüş. O gün bu gündür bu deyim, “önemli makamlarının büyüklüğüne aldanmamaları, makamların büyüklüğünün, taşıdığı ağır yük ve sorumluluktan geldiğini, hiçbir zaman unutmamaları gerektiği” vurgulamak için genellikle politikacıların kullandığı bir değim olmuştur. Ancak VR teknolojisi’ nin ilk örneğinin de lakabı olmuştur.

tumblr_inline_o4p21rezui1syev9c_1280

Kafa hareketleri için, ağırlığından dolayı tavandan sarkıtılan mekanik kol sayesinde takip ediliyordu. O dönemlerde teknolojik çalışmalar sadece endüstri, sağlık ve askeri amaçlar için kullanılıyordu. Bu yüzden, sanal gerçeklik üzerinde durulmamış ve çift mercekli dürbününün gösterdiği grafikler düşük seviyedeki çizgilerden öteye gidememişti.

tumblr_inline_o4p236Y1Gs1syev9c_1280

80- 90 ‘lı yıllara geldiğimizde ise bazı konsol firmalarının, Atari firmalarına eklediği birkaç örnek ile kalmıştı. 2000’li yıllar sanal gerçeklik konusunda yeniden ve daha gelecek öngörülü çalışmalar içine girilmişti. 2014 yılıyla beraber evrim geçirmiş gibi, 2015 yılıyla ise adeta yarışa başlamıştır. Samsun, Sony, Google ve Oculus gibi şirketler artık oyun, sosyal ve mobil platformlar için VR ile ilgili projelerin içinde yer alıyorlar.

Birkaç sene önce Google’nin Glass hareketi ve Samsung, LG, Apple gibi telefon üreticilerinin bu piyasaya dahil olmasıyla beraber yeni bir sanal gerçeklik yarışı da başlamış oldu. Oculus Rift (facebook), PlayStation VR (Sony), Vive (HTC), HoloLens (Microsoft), Gear (VR),  Razer OSVR(Open- Source Virtual Reality) gibi giyilebilir teknoloji ürünleri ise bunlardan bazıları ve hepsinin tek özelliği kullanıcılarına, bambaşka bir dünyaya kapılarını açmasıdır.

600x338oculus-vrin-kurucusundan-onemli-kablo-aciklamasi

Mikroçipler, yüksek çözünürlüklü ekranlar, geniş görüş alanı ve ultra hızlı hareket takip sensörlerinin geliştirilmesiyle sanal gerçeklik kaskları farklı bir seviyeye taşınmış oldu. Kullanıcıların görsel, duyusal, koku ve tatla algılanan hissel seçeneklerle etkileşimde bulunularak anı, gerçek zaman similasyonla yaşayabiliyor. Ayrıca sanal gerçeklik, pahalı bir teknoloji olmasına karşılık eğitim, sağlık, spor, inşaat, eğlence, turizm ve askeri gibi alanlarda kullanılma sürekliliği sağlıyor. Mesela, eğlence sektöründe; fota gerçekçilik ve ileri film teknikleriyle birleştirilerek bilgisayar oyunlarında unutulmaz bir deneyim yaşatması gibi. Kişi gerçek dünyadan kendini soyutlayarak kendisini ana karakterle özleştiriyor ve ikinci bir yaşantıyı yaşayarak tecrübe ediniyor. Ayrıca, fiziksel olarak bulunmadığımız yerde eş zamanlı paylaşım sayesinde orada bulunabilme imkanı bile verebiliyor.

Yakın zamanda hayatımızı daha fazla etkileyecek gibi görünen bu teknoloji, özellikle yapay zeka ile birleşince her alanında gerçekçi sanal ortamlar oluşturmaya devam edecek gibi görünüyor.